Sucho: Neal Shusterman, Jarrod Shusterman

Počet stran: 384
Žánr: young adult thriller, dystopie
Nakladatelství: Yoli

Hodnocení: ************

V jednu chvíli přestane v části USA téct voda. Nastane tzv. Bezvodí, kdy voda začíná být velmi vzácná a lidé začínají bojovat o přežití. Alyssa umí v této situaci jednat celkem pohotově a díky ní má ona a její rodina nějakou malou zásobu vody k přežití pár dní. Jenže situace se zkomplikuje a nic není tak, jak by kdo chtěl.

Neal Shusterman je pro mě bůh dystopií. Budu se opakovat, stejně jako u jeho předešlých knih, ale opět vymyslet perfektní a originální téma, o kterém sepsal knihu. A tentokrát je to téma, které by se nás mělo velice dotýkat. Totiž to, že dojde voda, není zas až takové sci-fi a nereálná situace, která by se nám nemohla stát. Se svým synem tentokrát uhodil hřebíček na hlavičku a popsal situaci, která se nám díky našemu životnímu stylu může stát velmi brzo. Protože víme (nebo bychom měli vědět), že  ne všechny zdroje nejsou nevyčerpatelné.

Na děj knihy se dá pohlížet ze dvou pohledů. Jedním z nich je situace celé společnosti poté, co přestane téct voda, a hlavně poté, co se zásoby začínají tenčit. Je zde skvěle popsáno, jak se lidé začnou chovat, když jim jde o život. Pro vodu by prakticky udělali cokoliv. A kdo ne, že? Společnost je tu rozdělena na ty, kteří se chovají ještě celkem racionálně a na ty, kterým se říká tzv. vodní zombie. Ti jsou již na pokraji dehydratace a jsou schopni opravdu čehokoliv. Je zde krásně zobrazeno, jak lidé místo toho, aby se zachraňovali, tak většinou svým chováním všemu ještě více uškodí. Protože oni tam musejí být první, a mít všechno a díky tomu nakonec dochází k řetězové reakci konfliktů.

Druhým pohledem je právě příběh Alyssy, která se díky nečekaným okolnostem musí v terénu postarat o svého mladšího bratra. Zde přichází ta část, která má povahu thrilleru, protože se kazí vše, co může. A já jsem upřímně ani nedutala, když jsem čekala, co se stane a doufala, že to pro ně dopadne dobře. Jejich příběh jsem hltala jedním dechem, a hrozně mě bavil. Celkově byla kniha hodně čtivá a stránky odsýpaly jedna za druhou.

V knize se objevuje spousta dobrých hlášek, ale i několik vtipných situací (které bychom tu nečekali). Člověk si hodně uvědomuje, jaká je dnešní společnost, jak se lidi rychle mění pokud jim jde o život a také jak už je výše zmíněné, že ani planeta není nesmrtelná.
Při čtení jsem sama dost často pociťovala žízeň a musela jsem mít u sebe pití, abych si připomněla, že tato situace tu není. Opravdu si myslím, že tuto knihu by si měl přečíst každý. Nejde o to, že by to mělo každého bavit, ale že by měl vidět, jak jednou můžeme dopadnout. A pevně doufám, že by tato kniha mohla ovlivnit lidi, aby se nad tímto celkem reálným problémem zamysleli.

Tuto knihu opravdu doporučuju a doporučuju! Jedna z nejlepších knih roku a za mě lepší, jak série Smrtka (sice o chlup, protože má ode mě také plný počet hvězd, ale přece).

Komentáře

Oblíbené příspěvky