Nikdynoc: Jay Kristoff

1. díl série Nikdynoci
Počet stran: 506
Nakladatelství: CooBoo
Žánr: Fantasy (za mě rozhodně ne Young adult)

Hodnocení: *****

Jelikož jedeme na velmi pozitivní vlně, tak bych vám tu dnes chtěla představit tento skvost s názvem Nikdynoc. Jsem moc ráda, že jsem autora mohla vidět a slyšet na letošním Humbookfestu. Protože Jay je hrozně milý a vtipný. A tak už bylo celkem na místě přečíst si jeho knihu.



Nikdynoc je svět, ve kterém skoro nikdy není noc. Na obloze totiž putují tři Slunce, takže místo nocí používají obraty. Tma přijde vždy jednou za dva a půl roku na týden.
Hlavní hrdinka Mia Corverová musela velmi brzo začít žít bez rodiny. Jejího tátu popravili za velezradu, a matku s bratrem zavřeli do Kamene mudrců (vězení), ve kterém i zemřeli. A tak se Mia zapřísáhla, že je pomstí a zabije všechny, kdo se na zruinování její rodiny podílel. Proto se vydává do sídla Rudé církve (uctívající bohyni noci - musí být utajení, protože je tato sekta nelegální), aby se z ní mohla stát Čepel (vražedkyně).
V příběhu se také objevuje pan Laskavý, což je stínový kocour, který doprovází Miu a pije její strach.

Svět, ve kterém se příběh odehrává, je tak propracovaný a skvěle vykreslený. Autor si s tímto velmi pohrál a popsal všechno možné, aby to dohromady dalo ucelený svět. Minimálně třičtvrtě poznámek pod čarou obsahuje podrobnosti a další informace k tomu, jak tam co funguje. Hrozně mě bavilo o tom číst, protože tam byly různé poznámky, proč se něco jmenuje tak, jak se jmenuje, proč se něco dělá tak, jak se dělá nebo co je ta věc/tvor/místo, o kterém jsem se tu zmínil.

Zbytek poznámek pod čarou obsahovaly komentáře autora k jednotlivým částím či situacím. A že se kolikrát bylo čemu smát, protože to byly kolikrát opravdu trefné a vtipné podněty. Ve výsledku mě poznámky pod čarou bavily, měla jsem je ráda a neodváděly mě od děje. Jako jediné minus považuji to, že ta hvězdička se v textu sakra špatně hledá! :D Kdyby byla tučně, tak to vyřeší spoustu problémů.

Postavy jsou také skvěle charakterizovány, žádné plošné a odbyté popisy. Miu jsem si oblíbila, u pana Laskavého to bylo jasné, protože stínová kočka panebože! Navíc se mi líbil jeho popis, kdy je v knize uváděno ne-kocour, koukal ne-očima a tak dále. To mi přijde úplně dokonalé.
Dále tu máme Tricka, který je také nemálo sympatickou osobou. Celkově je zde větší množství postav, a vlastně i větší množství míst, takže trvá nějakou tu chvíli, než se čtenář zorientuje, ale následně to stojí za to.

Děj je plný násilí, krve a trocha i toho sexu. Autor si na nic nehraje a vše vykresluje tak, jak je. Avšak ty popisy stojí za to. Musíme si uvědomit, že je to příběh vrahů, takže to nebude žádná duha a tančící jednorožci. Budete si muset zvyknout na opravdu hodně krve, pro příklad vám mohu napsat, že cestování je zprostředkované skrz bazénky s krví. Nechutné? Tak to je teprve začátek.
Proto bych se i já chtěla vyjádřit ohledně Nikdynoci v young adult. Já osobně bych tuto sérii do ya nezařadila, autor také ne, a to si myslím, že je vypovídající. Osobně bych dala minimálně věkovou hranici na obálku alespoň 15+.

Akce v knize opravdu nechybí. Celá kniha mě velmi bavila i přesto, že je v rámci příběhu značná část popisů. Tyto charakterizace provází akční děj, který je hlavně velmi nepředvídatelný. Autor mě dokázal několikrát během knihy nemálo vyšokovat a překvapit, že jsem na ty stránky zírala jak péro z gauče.
Za mě je Jay Kristoff génius. :D

Doporučuji: Milovníkům fantasy, J. Kristoffa a propracovaných světů. Těm, komu nevadí drsnější fantasy. A defakto skoro všem! 😁

Komentáře

Oblíbené příspěvky